Drivdalen i vinden, Logo, mogop og moskus. Knapp venstre

Tilbake til Barnehagen

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  

Foreldrepost september.

Bursdager:

2. September: Selma 2 år

Tema:

I forbindelse med prosjekt språk fortsetter vi arbeidet med eventyr og fortellinger. Vi har valgt oss ut boka Geitekillingen som kunne telle til ti av Alf Prøysen. Det er innkjøpt 3 varianter av boka, og vi lager temakasser for lek og fortelling med dramatisering. Vi knytter temaet antall/ mengde, tallrekken 1-10 og dyr inn under dette arbeidet. Barna blir delt inn i baser og lekegrupper både inne og ute. Vi ordner gårdsbesøk (Styrsvollen) for de eldste, og bruker turområder som base for lek for flere aldersgrupper. De aller minste har turområdet sitt i nærområdet rundt skolen og i lilleskogen på baksiden av skolen.

Vi har i det siste utvidet lekelageret – og kan å ha mange kreative lekebaser med verktøybenk for snekring, bilbaner/veger, dukkekrok med babyutstyr, masse nye utkledningskostymer, fiskespill, puslespill, bygge/konstruksjonleker, dinosaurer og mye mye mye mer.

Vi har deltatt på smakskurs i regi norsk kulturarv. Dette var veldig lærerikt og kort oppsummert kan man si at å smake må trenes på lik linje som å øve seg på å sykle, tegne osv. Når man lager mat – lag samme ingrediens med forskjellig tekstur, temperatur og behandling. For eksempel; rå, raspa, kokt, most, klumpemost, krydret, glasert og bakt gulrot. Dette kan serveres både varmt og kaldt. Når barn sier de ikke liker – er det mer et utrykk for at noe er uvant og ikke trent på! Tilby samme mat flere ganger. Ikke bruk tvang, men press gjerne til å smake bare en bit. Legg all mat på tallerkenen så de blir vant til å se den, etter hvert blir de mer fristet til å smake. La barna delta i matlaging og se hvor maten kommer fra. Smakslek og smaktrening på å kjenne forskjell, stimulerer barnet til å spise mer variert. I barnehagen kommer vi til å fokusere på dette – vi vil ha ukens smak, basegrupper som deltar i matlaging og flere smøremåltider hvor barna smører maten sin selv. Vi bruker bildekort, flanellograf og ipad for å introdusere flere ordbilder til ulike matsorter. Vi håper vi kan få til et samarbeid med dere foreldre med å utvikle smakssansen til alle barna. I denne sammenhengen vil vi ha potetplukking for alle – med potet som en del av ukens smak!

Bilderesultat for barn som leker, tegning

FORELDREMØTE

På grunn av overgang til Oppdal kommune vil vi ikke lage en ny Årsplan for 2018 fra januar. Vi skal nå følge skoleåret og får en felles plan for Drivdalen oppvekstsenter i august 2018. Samarbeidsutvalg blir også i fellesskap med skolens Foreldreutvalg. Vi velger å ha et felles foreldremøte med all informasjon i overgangen januar/februar 2018 for alle foreldre tilknyttet oppvekstsenteret. Høstens møte utgår på grunn av avvikling av privat eid barnehage frem mot januar.

 

STUDENT

Kristin Bjørshoel med familie har flyttet hit til Drivdalen, og i den forbindelse har hun søkt seg hit til oss som student ved Dronning Mauds Minne i Trondheim – barnehagelærerutdanningen. Hun er i dag ansatt ved Midtbygda barnehage. Hun skal i september ha observasjon av toddlere 3 dager – ingen bilder, navn etc blir brukt i studiesammenheng. Dette er kun til bruk for oppgaveskriving anonymt. Hun vil også ha 6 uker praksis hos oss fra november.

 

BASSENG

Ingen førskolebarn betyr flere bassengturer på barn født i 2013 – Eli lager egen liste og henger opp til de det gjelder. Oppstart i september.